علل و درمان ریزش موی سر

blank

علل و درمان ریزش موی سر

عوامل زیادی می‌توانند باعث ریزش ابرو شوند، از جمله عدم تعادل هورمونی، رژیم غذایی و برخی بیماری‌های پوستی. تعیین علت ریزش ابرو می‌ تواند به فرد کمک کند تا بهترین درمان را پیدا کند.

ریزش موی ابرو که نام پزشکی آن هیپوتریکوزیس ابرو یا ماداروز ابرو است، شرایطی است که در آن فرد متوجه نازک شدن مو یا ریزش تکه‌های مو در ابروهای خود شود. این اختلال می‌تواند هم در مردان و هم در زنان رخ دهد. ریزش ابرو ممکن است در یک ابرو یا هر دو ابرو رخ دهد. علائم این ریزش می‌تواند شامل خارش، خشکی پوست و ریزش مو یا نازک شدن مو در سایر قسمت‌های بدن باشد.

به طور معمول، ریزش ابرو جدی نیست. اما در برخی موارد دیگر این عارضه می‌تواند نشان‌دهنده یک بیماری جدی‌تر باشد. از این رو پیگیری علت و تشخیص آن بسیار اهمیت دارد.

علت ریزش ابرو چیست؟

ریزش ابرو می توانند علل بسیار متنوعی داشته باشد مانند عفونت، بیماری‌های پوستی، تغییرات هورمونی یا وجود یک بیماری خودایمنی. کمبودهای تغذیه‌ای‌، آسیب‌های جسمی یا استرس عاطفی هم می‌تواند باعث ریزش ابرو شود. بسیاری از این علل با علت ریزش مو یکی است و معمولا راه‌حل‌‌های مشترکی هم دارند.

با تشخیص علت ریزش ابرو، شما و پزشکتان می‌توانید درمان مناسبی را برای کمک به پیشگیری، معکوس کردن یا به حداقل رساندن ریزش موی ابرو پیدا کنید. در ادامه شایع‌ترین علت‌های ریزش ابرو را بررسی خواهیم کرد:

۱. فرآیند طبیعی پیری

با افزایش سن، افراد ممکن است متوجه نازک شدن یا ریزش مو شوند. این ریزش مو می‌تواند در موهای سر، ابروها، مژه‌ها و جاهای دیگر بدن ایجاد شود. با پیرتر شدن بدن برخی از فولیکول‌های مو تولید مو را متوقف می‌کنند و ساقه‌های مو ریزتر می‌شوند. همچنیند مو شروع به سفید شدن می‌کند. این نوع ریزش مو بخشی طبیعی از افزایش سن است.

۲. عدم تعادل هورمونی یکی از دلایل ریزش ابرو

طبق گفته medicalnewstoday، عدم تعادل هورمونی به خصوص هورمون‌های تیروئیدی می‌تواند باعث ریزش موی ابرو شود. در موارد زیر ممکن است شاهد ریزش ابرو باشیم:

  • پرکاری تیروئید
  • کم کاری تیروئید.

هر دو نوع عدم تعادل تیروئید با ریزش موی ابرو مرتبط هستند. به طور خاص، در کم کاری تیروئید، فرد ممکن است متوجه ریزش مو در ناحیه یک سوم بیرونی ابرو شود که نازک‌ترین قسمت ابرو است که به سمت گوش‌ها می‌رود.

ریزش موی تیروئید معمولاً موقتی است و پس از بازگشت سطح تیروئید به حالت طبیعی، موها باید به حالت معمول خود برگردند. پزشکان می‌توانند برای متعادل کردن سطح تیروئید دارو تجویز کنند.

۳. بیماری های خود ایمنی

بیماری خودایمنی زمانی ایجاد می‌شود که سیستم ایمنی به اشتباه به سلول‌های بدن خود حمله کند. در برخی موارد ممکن است سیستم ایمنی به سلول‌های سالمی که به رشد مو کمک می‌کنند حمله کند. این اتفاق می‌تواند منجر به نازک شدن مو، ریزش سکه‌ای ابرو و یا ریزش کامل مو ابرو شود. به‌طورکلی بیماری‌های خودایمنی زیر‌ می‌توانند باعث ریزش موی ابرو شوند:

  • آلوپسی یا طاسی، وضعیتی که باعث ریزش مو در سر و سایر نواحی دیگر بدن می‌شود که می‌تواند شامل ابروها نیز باشد.
  • آلوپسی فیبروزان فرونتال، نوعی از طاسی است که عمدتاً افراد را پس از یائسگی تحت تاثیر قرار می‌دهد. در این بیماری ریزش موی ابرو قبل از ریزش موی سر، در حدود ۳۹ درصد موارد رخ می‌دهد.
  • لوپوس اریتماتوز دیسکوئید، یک بیماری خودایمنی مزمن است که باعث زخم‌های پوستی، جای زخم و ریزش مو در صورت و ابرو می‌شود.
  • طاسی یونیورسالیس نیز یکی دیگر از انواع آلوپسی است که باعث ناپدید شدن موها در سراسر بدن می‌شود.
 
 

علل ریزش ابرو

علل ریزش ابرو عدم رعایت 

blank
No Comments

Post A Comment